Βιομηχανική Κατασκοπεία
Κατασκοπεία μεταξύ επαγγελματιών πάντα υπήρχε, ακόμα και στα πιο απλά επαγγέλματα. Ο περιπτεράς κατασκόπευε τον απέναντι αν θα είναι την Κυριακή κλειστός για να ανοίξει αυτός.
Όταν ο πατέρας μου με έστελνε τα βράδια για τσιγάρα (2 δρχ. 8 τσιγάρα) εγώ πήγαινα στο μακρινό παντοπωλείο γιατί στην επιστροφή μιμούμουν τους μάγκες της εποχής, πότε το έβαζα στο αυτί, πότε στο στόμα. Ο μαγαζάτορας με ρωτούσε αν έκλεισε ο προηγούμενος για να μείνει ανοιχτός μέχρι αργά ώστε να έχει περισσότερες πωλήσεις.
Εκτός από τον θεμιτό και τον αθέμιτο ανταγωνισμό τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα της παγκοσμιοποίησης , των μεγάλων επιχειρήσεων και της τεχνολογίας η βιομηχανική κατασκοπεία γιγαντώνεται. Ο ανταγωνισμός, ο φόβος της κατάρρευσης αλλά και η ελπίδα να μεγαλώσει κάποια εταιρεία, να γίνει βιώσιμη ,να συγχωνευτεί ή πουληθεί είναι οι λόγοι που καταφεύγουν εκεί.
Σαφώς έχει αλλάξει η συλλογή-ανάλυση-αξιοποίηση και μεταφορά της πληροφορίας. Δεν υπάρχουν πλέον περιστέρια , σήματα καπνού και αγγελιοφόροι ,αλλά μικροτσίπ, usb, κρυπτογραφικά, δορυφόροι, ασφαλείς κωδικοί ,κλειδάριθμοι και υψηλής τεχνολογίας οπτικοακουστικά σήματα.
Βιομηχανική κατασκοπεία γίνεται από εξωτερικές και εσωτερικές πηγές.
Εξωτερικές πηγές είναι τα Μ.Μ.Ε, έντυπα, συνέδρια ,κοινωνικές εκδηλώσεις, παρουσιάσεις και διαδίκτυο. Αρκετές φορές σε σάιτ βλέπουμε (το προϊόν εξαντλήθηκε-άμεσα διαθέσιμο-νέα παραλαβή-παράδοση σε τόσο χρόνο-έκπτωση).
Το σωματείο εργαζομένων της εταιρείας είναι καλά ενημερωμένο από απεργίες ,στάσεις, διαμαρτυρίες και συζητήσεις. Από εκεί αντλείται μεγάλο μέρος πληροφοριών.
Εσωτερικές πηγές και πιο επικίνδυνες, γιατί κατά κανόνα τα κάστρα από μέσα πέφτουν, είναι μέσα από την εταιρεία κάποιο διευθυντικό στέλεχος ή απλός υπάλληλος , χωρίς απαραίτητη προϋπόθεση το οικονομικό όφελος. Το κίνητρο μπορεί να είναι συναισθηματικό, πατριωτικό, ιδεολογικό, σχέση εξάρτησης ή σχέση έχθρας προς την εταιρεία( κ.α.).
Άλλος τρόπος είναι η φύτευση κατασκόπου στην εταιρεία με υπαλληλική σχέση ,ο οποίος έχει πρόσβαση στα αρχεία και καταγράφει, φωτογραφίζει, υποκλέπτει πληροφορίες.
Τι θέλουν να μάθουν οι ανταγωνιστές; – Βιομηχανική Κατασκοπεία
Οι ζητούμενες πληροφορίες είναι ανάλογα προς τον σκοπό. Αν πρόκειται για ανταγωνισμό, εξαγορά ή συγχώνευση.
Όταν πρόκειται για συγχώνευση ή εξαγορά ενδιαφέρον έχουν οικονομικές πληροφορίες, οικονομικά ανοίγματα- εκκρεμότητες, ενεργά συμβόλαια δικαστικές διενέξεις, τζίροι ,κέρδη ,οφειλές . Εάν το πιστωτικό ίδρυμα ή ο χρηματοδότης στηρίζει την εταιρεία ακόμα, εάν έχουν γίνει άλλες προτάσεις, είναι κάποιες από τις πληροφορίες που δίνουν δύναμη στην διαπραγμάτευση.
Όταν πρόκειται για ανταγωνισμό ενδιαφέρον έχουν η μακροχρόνια στρατηγική, τα επενδυτικά σχέδια , οι εξαγορές, οι συγχωνεύσεις, ο νέος εξοπλισμός, η μετεγκατάσταση, πληροφορίες για τα υποκαταστήματα, τους αντιπρόσωπους, τα νέα προϊόντα, οι επαφές με μελλοντικούς συνεργάτες, η λειτουργία της ανταγωνίστριας εταιρείας, η πρόσληψη στελεχών-προσωπικού, τρόποι αποθήκευση-διανομής , τα σημεία πώλησης των εμπορευμάτων τα νέα προϊόντα και άλλα. Επίσης τα πελατολόγια, οι εν δυνάμει πελάτες-συμβόλαια, οι συμβάσεις και οι τιμές. Συνεπείς πελάτες- κακοπληρωτές, αντιπρόσωποι, προμηθευτές.
Κατασκόπους έχουν σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και καθημερινά ενημερώνονται για τους ανταγωνιστές και τα νέα προϊόντα , τις προσφορές, τους πελάτες, την ποιότητα πελατών και την καταναλωτική συμπεριφορά.
Υπάρχουν τρόποι να προστατευτεί μια εταιρεία. Θα πρέπει οι εταιρείες να διασφαλίζουν τα δεδομένα τους, να υπάρχουν διαβαθμίσεις, εκχωρήσεις συγκεκριμένων αρμοδιοτήτων με κλιμακωτές δικλίδες ασφαλείας και στεγανά, ούτως ώστε εάν υπάρξει πρόσβαση ή εισβολή στα ευαίσθητα αρχεία να περιορισθεί σε μια κλίμακα και όχι στην εικόνα όλης της εταιρείας. Αυτό επιτυγχάνεται με την εγκατάσταση αντιπαρακολουθητικών λογισμικών, συστηματικό ηλεκτρονικό έλεγχο σε διευθυντικά γραφεία-χώρους λήψης αποφάσεων-εργαστηρίων και επικοινωνιών.
Επίσης η καταστροφή εγγράφων, ακόμα και αυτών που εκτιμούμε πως δεν έχουν καμία σημασία.
Απαγόρευση πρόσβασης στους σέρβερ και στον τηλεφωνικό κατανεμητή. Ο συντηρητής θα πρέπει να είναι ελεγχόμενος και όχι όποιος νομίζει ότι ξέρει ή νομίζουμε ότι τον ξέρουμε. Τα συνεργεία καθαρισμού και επισκευών να εποπτεύονται από την υπεύθυνο ασφαλείας. Η είσοδος-έξοδος να είναι ελεγχόμενη για το προσωπικό, τους πελάτες και του επισκέπτες και να καταγράφεται. Οι ειδήσεις ανακοινώσεις και συνεντεύξεις που βγαίνουν από την εταιρεία να είναι ελεγχόμενες και προσεκτικές. Τέλος είναι πολύ χρήσιμη η διαρροή παραπλανητικών πληροφοριών στους ανταγωνιστές.
Το 2010 σε χοροεσπερίδα που έκανε εταιρεία σε νυχτερινό κέντρο, στέλεχος θέλοντας να εντυπωσιάσει το προσωπικό, αποκάλυψε ότι το νέο προϊόν που θα χτυπήσει την αγορά θα είναι έτοιμο σε 30 μέρες. Απέσπασε πολλά χειροκροτήματα. Αποτέλεσμα ήταν η ανταγωνίστρια εταιρεία να το διαθέσει σε 10 μέρες πανηγυρικά στην αγορά.
Τέλος θέλω να προσθέσω ότι αρκετές εταιρείες είναι που χωρίς να έχουν θωρακισθεί κατασκοπεύουν αντιπάλους και καταστρέφονται. Γιατί εάν πάρεις μια πληροφορία αξιόπιστη είναι καλό, άν πάρεις μία παραπλανητική είναι καταστροφικό.
Βιομηχανική Κατασκοπεία και οικονομικό έγκλημα Δημοσιεύτηκε στο ηλεκτρονικό περιοδικό se-skepseis.gr
“Το ανωτέρω κείμενο ενδέχεται να είναι ενδεικτικό πρακτικών και μεθόδων που χρησιμοποιούνταν παλιότερα. Ορισμένες τακτικές και μέθοδοι ενδέχεται πλέον να είναι μη εφαρμόσιμες βάση του νέου νόμου 5005/22 που αφορά τη διαδικασία άρσης απορρήτου των επικοινωνιών, της κυβερνοασφάλειας και της προστασίας προσωπικών δεδομένων των πολιτών.”
Ντετέκτιβ Πελεκάσης Νίκος και Συνεργάτες
Γραφείο Ιδιωτικών Ερευνών
Σταδίου 39, Αθήνα, 2103616406
Δραγάτση 8, Πειραιάς, 2104131298
Βιομηχανική Κατασκοπεία